Translate

onsdag 27 juni 2018

Vi tonar ner det patriotiska, första dygnet i alla fall...



(Helén)
Här skriver man ett hjärtskärande inlägg om hur jag drabbats av Borrelia (eller ja nästan, eller kanske, eller i alla fall lite). Det minsta man kan förvänta sig är väl en stöttande och orolig replik i nästa inlägg från lillasyster? Jag menar, hur skulle de klara sig utan reseledaren her self? Hon ringde inte ens! Jo förresten, för att klaga på att jag skannat in resplanen upp-och-ned! Till och med min femåring vet att det inte finns något upp och ned, det är ju bara att vända på papperet hon skrivit ut. Och att hacka på att jag glömde ta med dessa papper i midsommar? Jag kan vara glad för att jag inte lagt ifrån mig mitt huvud någonstans och glömt det de senaste veckorna – så har mina dagar sett ut.

Att de inte försågs med en hel respärm denna gång har sin naturliga förklaring. Denna Europa tour har vi bara gemensam rutt ner till Krk, efter det styr lillasysterfamiljen kosan mer norrut än oss. Jag tänkte nu som sig bör av en seriös reseblogg berätta hur våra planer ligger för de närmaste veckorna. Imorgon förmiddag kör vi mot Trelleborg för att ta färjan över till Rostock. Sedan följer nästan ett dygn av bilkörande innan vi når Sankt Leonhard i Österrike, där vi har vår första övernattning bokad. Redan följande dag beräknar vi nå ön Krk i Kroatien där vi ska spendera vår första vecka. Här efter klipper Följebilen navelsträngen och Regeringsbilen kör mot Riva del Garda i Italien. Följebilen försöker då hitta tillbaka till Österrike och Fieberbrunn där de ska spendera fyra dygn innan de pinnar på hemåt igen. När vi i Regeringsbilen känner att vi är klara med regionerna vid norra sidan av Gardasjön åker vi till tyska Metzingen. Ni som inte vet vad man gör där och är nyfikna får Googla, men vi kan säga som så, har vi några lastutrymmen lediga i bilen så fylls nu dessa. Eller lite får vi väl spara tills vi åter når Rostock och ett sedvanligt besök hos Calles tömmer det sista ur reskassan.

Regeringsbilens rutt

Följebilens rutt     

Ni som följde oss vid vår förra Tour kommer se att Regeringsbilen är den samma förresten. Vi beställde faktiskt en ny bil vid jul, men när den kom hade den fel klädsel. Då surade jag till och vi la hela bilbytet på hyllan för ett tag. Så vi får hoppas att vår amerikanska italienare håller ihop. Lillasysters familj har bytt bil ett par gånger sedan dess så där återstår det att se om rookien hänger med i svängarna. Efter dagens match har jag dock tagit ner det svenska flaggspelet jag hade satt fast på biltaket samt maskerat våra nummerskyltar. Man vill ju inte råka ut för några olyckor från olyckliga tyskar när vi bränner igenom landet det första dygnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar