Translate

fredag 9 mars 2018

Det står en mörk man vid min dörr.

Jill
Jag går hemma och njuter av en ledig fredag, så där som man gör när huset är tomt och tyst och helgen är på ingång. Plötsligt ringer det på dörren! Det tillhör ju inte vanligheterna att det mitt på en vardagsförmiddag ringer på dörren. Katastrofhjärnan går igång direkt! Vem i hela friden vill oss något nu mitt på dagen? Det hjälpte ju inte till att jag under förmiddagens bestyr lyssnat på en bok där kvinnorna i bästa fall blir mördade och i värsta fall blir instängda i en källare i 20 år fastkedjade med en boja runt foten av en galning! Jag tittar ut genom köksfönstret och ser en liten skåpbil. Och det vet ju alla hur bra det är med en skåpbil när man ska forsla drogade kvinnor hem till sin källare!! Nu stod det ”Höglandets golv” på den och det kanske lugnade något. Å andra sidan står det ju knappast ”Skåpbil att forsla drogade kvinnor i” på de skåpbilar som forslar drogade kvinnor. Kunde det alltså vara en täckmantel!?

Det där med täckmantlar eller snarare en attrapp har jag varit med om förut. Det var en mycket tidig morgon när jag körde mot jobbet från sommarstugan. Vid sidan av vägen i skogen står det plötsligt en bil som verkar ha hamnat i någon form av svårigheter. Jag tänker direkt att det är en vägpirat. När jag närmar mig ser jag en stor svart gris ligga framför bilen och jag förundras över hur avancerade vägpiraterna blivit som lägger ut grisattrapper för att få folk att stanna. Ni undrar om jag stannade? Aldrig, glöm det jag är väl inte dum heller!! Till mitt försvar ska sägas att det redan var 2 personer på plats. När jag under resten av hemresan resonerade med mig själv om hur sannolikt det var att vägpirater befann sig i skogarna mellan Kisa och Österbymo vid 6:30 en sommarmorgon kom jag fram till att jag nog har ganska livlig fantasi.


Tillbaka till skåpbilen! Jag tänker att jag vågar nog öppna, kanske är det min renoveringsgalne make som hittat på nåt? När jag öppnar står det en alldeles svart man utanför, svart av sot. En sotare helt enkelt! Nu är förvirringen total – en Höglandets golv-bil, en sotare, ingen stege och fullt med snö på taket. Här är det läge att spela på sin kvinnliga hjälplöshet och jag lyckas väl. Den mycket trevliga sotaren pulsar i snö runt huset och hämtar stegen. Han pulsar sen i snö igen på taket upp till skorstenen och gör det han ska. Han är nöjd med allt utom avståndet mellan stegen som måste vara gjord för någon som är 3 meter lång påstår han. Från sista steget fick han tydligen slänga sig fram och greppa skorstenen för att inte ramla ner. Jag ber så mycket om ursäkt och säger att just såna steg är en anledning till att jag gifte mig. För hade jag inte varit gift hade jag fått fixa detta själv (eller kanske min pappa) men nu måste det väl ändå vara min mans ansvarsområde? Det tycker sotaren med! Varför han åkte i en Höglandets golv bil? Jo han var pensionär och hoppade in extra vid behov och hade köpt bilen men inte hunnit ta bort texten. Om du nu ska stripa om bilen tänk på att inte skriva något om transport av drogade kvinnor, det kan bli väldigt dålig stämning då, sa jag inte men ja tänkte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar