Translate

söndag 4 februari 2018

Fuska till sig semester-"mys" innan semestern är inte okej!!

Jill

Med tanke på min systers inlägg så säger jag, ta det med Fredrik Lindström han kanske bryr sig! Ni förstår, min syster är som YES diskmedel, väldigt dryyyyg (det borde varit ett t där också jag vet det men som sagt vem bryr sig!) Hon är inte bara språkpolis min syster utan hon har många andra bra kvalitéer också! Hon blandar väldigt goda drinkar, lagar god mat, boka bra resor och…………blandar väldigt goda drinkar! Och vem gillar inte drinkar, god mat och resor? En annan bra sak är att hon gett mig mina tre allra finaste syskonbarn! Ibland är de dock lite väl lika sin mor, exempel – en svarar inte på tilltal, en vet det mesta mest hela tiden och en älskar att reta upp sina syskon och kusiner. Men jag skulle inte byta ut dem mot något annat!

Nu vänder vi blad och går vi vidare tycker jag.

Medicinpåsen inför resan blir som vanligt välfylld och i helgen har det inhandlats plåster, munsårssalva och xylocain. Passade på när jag ändå var där för att hämta ut den nässpray jag fått utskriven för öronbesvär som uppstått efter senaste förkylningen. När jag och apotekstanten pratat lite om huruvida det ska sprayas i båda näsborrarna eller bara ena förklarar jag att jag bara har bekymmer i ena örat. Då ser hon lite bekymrad ut och känner sig tydligen tvungen att återigen förklarar att jag alltså ska spraya det i näsan. Daaah, sa jag inte då men jag tänkte! Min faster som är docent i audiologi (på svenska = kan allt om öron typ) säger att det var bra att det inte var någon trumhinneperforation och att jag ska vara lite glad över att jag har otosalpingit för det drabbar nästan bara unga människor J! Då slipper du det i alla fall Helen!! Det förvirrande i detta, förutom när doktorn slog med en stämgaffel i en stol, trycket den mot mitt huvud och frågade hur det lät (jag varken förstod eller hörde något, så han gav upp), var att de i kassan på vårdcentralen frågade om jag hade någon sån där remsa att stämpla på för frikort. ”Frikort” har jag ju hört talas om men det har varit någon diskussion mellan min syster och hennes man och då har Danny Saucedos namn figurerat. ”Nä”, sa jag ”det vet jag inget om!” ”Okej” sa hon ”men jag ser att det är fjärde gången sen i september så nästa gång blir det frikort”. Va, nä vänta lite, jag nojjar en del men inte så mycket att jag ringer doktorn!! Hon läste upp datumen och skrev dem på remsan och när jag funderade lite så var det visst två besök för allergisk reaktion och en för lunginflammation och så den här för örat. Hon hade rätt! Om det nu blir frikort nästa gång, kommer Danny till vårdcentralen då och bör jag i så fall ta med min syster på det besöket? Frågorna hopar sig!!


Annars fortsätter förberedelserna inför resan och jag har börjat smörja ansiktet med solskyddsfaktor 20 varje kväll innan läggdags. Det gäller ju att se till att skyddet tränger riktigt djupt in redan en vecka innan så man inte bränner sig!! Nä vars nu driver jag med er J så galen är jag inte!! Smörjer mig gör jag men det har med den allergiska reaktion jag nämnde tidigare. Fick en kraftfull reaktion mot en ansiktskräm där i september och efter det testar jag allt väldigt försiktigt. Jag luktar nu härlig semester när jag kryper ner om kvällarna och det har lett till att min man fått semester/vårkänslor lite för tidigt!! Här känner jag mig tvungen att sätta ner foten! Vi kan ju inte börja fusknorpa av semestermyset! Tänk om jag skulle säga det till min chef ”nu ska jag ju snart åka på semester så då måste jag få vara lite ledig innan” eller tänk om jag helt oblygt stegar in på Systemet och plockar åt mig öl och vin utan att betala bara för att vi snart ska på semester med all inclusive. Så kan vi ju inte ha det, det förstår ju ni också!!

1 kommentar: