Translate

söndag 24 juni 2018

Allt är Heléns fel!

Jill
Tycker ni det är rätt att hetsa någon så till den milda grad att denne springer en mil i rena förskräckelsen!? Nää det tycker inte jag heller!! Men jag ska ta det från början. Och det här började egentligen för flera månader sen.

Ni känner alla till såna där bilder med bara överkroppar som florerar på social medier. Såna där som är alldeles muskliga och nysvettade. Ofta tillsammans med glada tillrop om hur fantastiskt det är att träna, vilket härligt gäng vi var idag och hur vi slet tillsammans. Det kommer bilder och videosändningar från tävlingar, som tydligen typ ALLA i hela världen som tillhör den här gruppen deltar i, där det svettas ännu mer och man gör oändligt många repetitioner (som kallas reps) av en del möjliga med oftast omöjliga övningar som kallas för det ena namnet konstigare än det andra! Namnen innehåller inte sällan turkar och ryssar som ska get:as up eller twist:as. Pull ups verkar mycket populärt också och vad det betyder vill jag inte ens spekulera i! Visst har jag väl varit på gym några gånger jag med men där kallade vi knäböj för knäböj och inte squat och armhävning för armhävning och inte push up. Men jag kanske är lite av en bakåtsträvare här och kanske till och med lite avundsjuk men det behöver vi väl inte låtsas om.

Min kära syster som under vår uppväxt varit den smala av oss. Som kunnat äta allt utan att behöva bry sig har efter tre barn lagt på sig några trivselkilon. Jag har väl tränat lite från och till och hon har väl betalat för gymkort också men sällan använt dom. Det har lett till att jag blivit den mindre fylliga av oss och det har passat mig bra. Då behöver man ju inte oroa sig för att särskriva stora syster för nu stämmer ju liksom båda varianterna.

För några månader sen började min syster dock förändras, kilon började rasa och vi kunde ana muskler! Det visade sig att hon hade gått med i en sekt. En sekt där det pull:as och push:as, squat:as och WOD:as. Hon är full av blåmärken på kroppen, vissa av dem på ställen som är svårförklarade! Men hon mår bättre än på mycket länge. Jag är dock mycket OROLIG!! Plötsligt väger hon mindre än mig och det kan ju inte accepteras!

Jag blev medtvingad på en sån där träning när vi besökte Kungsbacka för ett tag sen. Arnold Schwarzenegger höll i passet, ja i alla fall om man stod med ryggen mot honom. Holländare tydligen som pratade bruten engelska och lät precis som Arnold. Övningarna var väl ungefär som de jag kört på något cirkelpass innan, jobbiga och roliga. Ett par skilde sig något! Jag har aldrig burit på en sandsäck fram och tillbaka i en industrilokal och heller aldrig lagt en sandsäck på en låda för att sen skjuta den framför sig och springa som en galning efter. Någon satte sitt barn på lådan och det verkar ju fullständigt livsfarligt! Tänk om det tar tvärstopp, då flyger ju ungen all världens väg!! Jag undvek att påpeka det, jag var ju ändå bara en gäst och ville inte ställa till en scen. Jag överlevde i alla fall och rummet fick nog avfuktas efter mig för svetten rann och det var blött överallt där jag befunnit mig. Jag har nämligen den fula ovanan att svettas VÄLDIGT mycket när jag tränar, det räcker med att ta fram löparskorna så börjar det rinna. Jag konstaterade till min förskräckelse att min syster nu var lika armstark som mig och när vi skulle twista som en ryss var hon mycket starkare! SÅ HÄR KAN VI INTE HA DET skrek jag, inte då men jag tänkte det väldigt högt!!!

När vi styrde kosan mot Eksjö dagen efter stannades bilen och diverse hantlar införskaffades samt en medicinboll. Så nu jädrar mina vänner är jag i full gång med ryska twistar, curlade biceps och froggiga squatar. Nu hade ju min syster ett försprång så jag får ju ta i lite extra. Jag kickstartade med ett c9 kost och träningsprogram från Forever living och det kan jag verkligen rekommendera. Varit kanon för både kropp och knopp. Löpträningen är också i full gång och som sagt i veckan sprang jag min första mil och allt är Helens fel! Vi hade tillfälle att träna ihop nu i midsommar då någon initiativrik sommargäst bjöd in till öppen träning på midsommardagen. På väg dit säger Helen till våran mamma att hon kan fota oss när vi tränar och lägga ut på facebook. Du kan skriva att ”nu blir mina döttrar fit:a”. Mamma ser då förfärad ut och säger mycket bestämt att ”det tänker jag då rakt inte. I så fall skriver jag snippa”. Nu förstod ju inte vi vad snippan hade med vår träning att göra men det är ju inte alltid man förstår sig på sina föräldrar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar