Translate

söndag 3 juni 2018

Vi har valt hotellet för de lata!


Vi ska inte fara med osanning och säga att vi är i Malaga, för vi är egentligen strax söder om, i badorten Torremolinos. Det är en av Spaniens äldsta badorter och hit åker man för att sola och bada och det är just detta vi ägnat all tid åt hittills. Vårt hotell heter Sol don Pablo och är ett stort hotell. Det är nyligen renoverat och det är stilrent och snyggt i lokaler och rum. Här finns allt ifrån läkarmottagning till gym och tennisbanor. Det finns flera pooler både ute och inomhus och även en jacuzzi för den som önskar. Nu när vi är här är det mest pensionärer bland de andra gästerna men så är det väl så här års. Semestertiden har inte riktigt börjat än. 



Trots att det är så stort, så är poolområdet uppdelat i olika etage och områden, så det är helt ok. Det enda som skiljer hotellområdet från den enorma medelhavsstranden är den sju kilometer långa strandpromenaden. Jag har åtminstone pallrat mig ut genom de höga grindarna och varit nere och känt på det salta, tillskillnad från mitt sällskap. Det höll visserligen på att kosta mig min ena sko som seglade iväg på en våg. Jag tänker inte gå in på hur skorna först hamnade i vattnet men min jakt på den som snabbt drogs ut i havet av vågorna var nog rätt roande att beskåda.



Det som överraskat oss mest är nog det som ingår i all-inclusive. Det har ju blivit en lat vana sedan vi började resa charter med barnen och när vi såg att hotellet erbjöd det, som tillägg, så slog vi till. Det är inte många gäster som har gjort det tillägget har vi förstått. Om inte annat kan vi se det på att det nästan bara är vi som blivit ringmärkta med det obligatoriska armbandet. Hotellet har hur som helst inte snålat på all inclusive-begreppet och tappkranar för vin och öl ser man inte skymten av. Här blir man serverad vid bordet och det är hela oöppnade flaskor vin man får, oavsett om man bara tänkt dricka ett glas. Det samma gäller ölen – flera flasköl att välja på. I barerna finns ett stort urval av färgglada och goda drinkar att välja på och glassmenyn är lika stor som GB’s. Eftersom vi gärna både äter och dricker så har vårt all inclusive-val redan betalt sig många gånger om.

Drinkarna är så färgglada och goda!
Min man föreslog att jag kunde prova en ny färg varje dag. Det lät fånigt tyckte jag och bestämde mig för att prova alla färger på en dag. Till mitt försvar vill jag bara säga att man ska dricka mycket när det är varmt!

 Hotellets stora restaurang är verkligen stor men så är även utbudet av mat. När det gäller frukostbuffén så finns inget mer att önska – här finns allt. Nu spelar ju inte det mig så stor roll, som äter detsamma varje morgon vare sig jag är hemma eller borta, men Håkan provar lite olika kombinationer. Även middagsbuffén är enorm, både när det gäller varmt och kallt. Själv har jag hittat mitt favorithörn där två kockar står och brassar Mongolian Bbq, men även det stora sushiutbudet lockar, för att inte tala om smågodiset på det grandiosa efterrättsbordet…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar