Translate

tisdag 6 februari 2018

Vem vill bli fast i Afrika?

Jill

Ni som följt oss och läst några av mina tidigare inlägg vet att jag ibland fastnar i osunda tankegångar. Eller egentligen är de inte osunda utan väldigt bra i ett förberedande syfte. Om man förberett sig för alla eventualiteter så kan man ju agera fortare och mer korrekt om de plötsligt uppstår!

I alla fall har det uppstått en lite sån här eventualitet angående vår resa och våra pass. Vissa länder kräver ju att passet har längre ”hållbarhet” än sex månader efter hemkomst och här svävar barnen precis i gränslandet och min kära make har bara tre månader kvar på sitt. Jag googlade lite om det här och konstaterar att vi är utom fara gällande Kanarieöarna. Någon hade dock den goda smaken att påtala att Afrika inte är lika toleranta!! Om det nu blir något tjall med planet, eller att någon passagerare börjar löpa amok (det var vi med om på en bussresa till Spanien, bussen fick stanna i Tyskland och slänga av två överförfriskade pensionärer som börjat spotta på övriga resenärer), så kanske vi tvingas gå ner där. Kanarieöarna ligger ju väldigt nära Afrika! Tänk om vi då inte får åka därifrån!!? En av mina kärleksfulla kollegor sa att jag inte hade något att oro mig för, för mig orkar de inte med någon längre tid i Afrika. Mitt pass har ju också flera års hållbarhet kvar och barnen klarar sig nog med, men Claes kan bli fast. Om vi nu ska lämna någon i Afrika så är det nog bäst att det blir han, han är lugnast av oss och kan prata sig ur vilken situation som helst. Känner mig tämligen trygg att han snart är hemma igen!

Våra föräldrar lär ju veta om vi styr mot annat land, de följer oss via flightradar när vi är ute och far. När Helen och gänget var iväg ringde mamma mig och var hysterisk. ”Planet är borta, planet är borta, de flyger i ett spökplan!!” Nu vet jag inte vad ett spökplan är men det vet säkert pappa. Vår pappa har nog tittat på alla flygkraschdokumentärer som någonsin sänts! Om han gillar att flyga? Nej han flyger inte! Det är inte det att han är rädd för att flyga, han gillar bara inte tanken på att ramla ner säger han. När vi var i Florida 2016 hade vår pilot lite bekymmer vid landning. Han vända upp igen preciiiis innan vi nuddade marken. Allt detta följdes hemifrån mamma och pappas soffa, de påstod att de fick hög puls! Ni kan ju fråga oss vad vi fick när planet plötsligt började stiga i rena karusellandan och vi satt som frimärken mot flygplansstolarna. I det läget har ju de i cockpit lite annat att tänka på innan de informerar oss om hur de tänkte nu. Efter vad som kändes som en evighet meddelade piloten att han haft lite för hög fart och inte tordes sätta ned planet. Med all teknik som finns i flygplan nuförtiden så borde detta knappt vara möjligt eller? Vi tror att han hade en sån där skylt på kavajen ”prao” eller ”ny på jobbet” som de har på Lindex eller också var han helt enkelt full! Hemma i soffan hade pappa förstås en hel del teorier om den plötsliga stigningen. Han bestämde sig för att det var landningsställen som satt fast när vi fick cirkulera och plan efter plan släpptes ner före oss. Både vårat och Helens spökplan kom ner på marken utan vidare incidenter.

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar