Translate

tisdag 13 februari 2018

Man svär inte åt andras mycket små barn!

Jill
Första heldagen på semestern bestämde vi oss för att skona pensionärerna och ta de mycket små Brazilian-byxorna och gå till stranden. Innan vi kom så långt skulle vi förstås äta frukost. Frukosten ingår i priset och vi beblandade oss med övriga gäster som företrädelsevis kom från vårt västra grannland. Vi är ju vana vid all inclusive hotell och barnen saknade direkt pannkakorna, Nutellan och den varma chokladen. Vi vuxna njöt i stället av lugnet (som sällan infinner sig i restaurangen på ett all inclusive hotell) och den alldeles perfekta buffen som innehöll allt vi önskade.

Efter frukost var det så smörjdags och det sedvanliga tjafset. Vem smörjer vem och vem ska ha vilken smörja? 12-åringarna gick tidigare från frukosten för att börja smörja sig vilket jag inte gillade, ”jag vill gärna hjälpa er” säger jag. Jag får då trötta-suck-blicken från min man. ”De löser det själva”, säger han. ”Det är väl inte roligt om de bränner sig så här första dagen?” säger jag men ger mig och försöker vara lite sådär avslappnad som min syster är när det gäller solskyddssmörja på barnen. När vi sen ansluter och också ska börja smörja oss får jag återigen lägga mig i när min man sin vana trogen försöker smörja sig med lägre solkyddsfaktor än mig. Han är flera nyanser ljusare än mig i hyn och bränner sig alltid! Jag får nu med våld sno spf 15 från honom och försöker sen vänligen men bestämt förklara att det är av omtanke jag ger honom spf 20 och 30. Han muttrar något om att jag verkligen inte behöver lägga mig i vad han smörjer sig med men gör som jag säger i alla fall.

Väskan packas och vi promenerar iväg. Jag inser att vår tonåring börjar bli stor när jag ser mer än en spanjor spana åt vårt håll. Även om jag har svårt att inse att jag snart fyller 43 så är jag ju inte så korkad att jag tror det är den fluffiga 160 cm korta mamman med taxbenen de spanar på. Nä det är hon som är 173 cm, bär strandklänning slitsad till midjan (varför gör man såna väldigt långa slitsar??) och brazilianbyxa de är intresserade av. Här känner jag mig dock nödd och tvungen att sätta ned foten om någon närmare sig!! ”Det blir inget med det sörrö” kommer jag säga fast på spanska då förstås!


Väl på stranden tar vi, efter modigt övervägande, beslutet att inte lägga oss i solstolar längre upp på stranden utan på våra handdukar närmare vattnet. Jag har nu ett förmaningstal med barnen om att vi inte går eller springer runt handdukarna! Vi närmar oss endast handdukarna om vi tänker lägga oss på dem och då mycket försiktigt. Jag älskar verkligen att vara på stranden men är inte överförtjust i att ha sand överallt. Kanske är det sviter efter när jag, min syster och vår mamma var på Barbados? Jag och Helen satt i sanden vid vattenbrynet, och vågorna tillsammans med den väldigt finkorniga sanden sköljde in över oss. Vi upptäckte försent att duschen på hotellet inte hade duschslang som gick att ta ner utan bara en som satt fast högt upp. Det ställer till det väsentligt när man har väldigt finkorning sand på ett visst ställe!! I alla fall så skötte sig barnen skapligt, de gjorde några för närgångna bromsningar och lyckades kasta bollen på de bakom oss två gånger men annars får de godkänt tycker jag. Claes (min man alltså för er som inte vet vad han heter) låg och småslumrade lite och fick en skopa sand över sig. Han far upp i tron om att det är någon av hans avkommor som trotsat lekförbudet runt handdukarna och ryter ”men vad faan!!” Cirka en decimeter ifrån honom sitter en 1-åring och tittar förskräckt på honom. Han försöker släta över situationen genom att le och han har lite tur då det visar sig att just den familjen inte pratar svenska eller något av våra närmsta grannars språk. De flesta andra på stranden gör nämligen det. O andra sidan tror jag att om de så pratar marsianska förstod de nog att med det tonfallet han sa ”vad faan” så innehöll meningen definitivt ord man får lägga pengar i svärburken för. 

                                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar