Translate

lördag 1 september 2018

Då åker vi igen!


Jill
Dags för semester igen! När nu regnet har kommit till Sverige och vi börjat frysa lite igen är det väl dags att åka söder ut en sväng. Den här gången blir det med storasyster och mamma och vi tänker besöka Alicante i några dagar. Det är min kära systers födelsedagspresent vi nu tänker njuta av! Hur mycket hon fyllde vill jag förstås inte avslöja men jag vill ändå säga att hon inte är 50 än! Man kan ju lätt tänka så annars, att hon måste fyllt jämt när hon fick en så fin present men så var det alltså inte, hon fyllde egentligen ganska ojämnt faktiskt!

Jag har bestämt att vi ska ha en alldeles friktionsfri flygplatsupplevelse denna gång!  Tänkte dela med mig av några anekdoter från tidigare resor. Vi skulle genom säkerhetskontrollen på Kreta och sonen hade en flaska vatten i handen. Personalen tittade lite misstänksamt på Max och sa sen ”let him drink” de ville väl se så det inte innehöll någon farlig vätska. Då kände sig min man tvungen att skoja till det och höjer rösten lite och säger ”no not him!!”. Och jag kan upplysa er om att det inte mottogs särskilt positivt! Hon drog inte på munnen, kvinna i säkerhetskontrollen. Men till min lättnad blev vi insläppta och vattenflaskan fick vi med oss efter att Max druckit en klunk.
Vid ett annat tillfälle kom min man på att han hade 1 liter whiskey i handbagaget. Han kom på det precis när vi lastat bagaget som skulle checkas in på bandet vid incheckningsdisken. Utan minsta dödsförakt kastar han sig upp på bandet, slänger sig efter väskan och får på något vis både den och sig själv av bandet. Han kan sen lugnt packa sin whiskey i väskan och sen placera den på bandet igen. Behöver jag påpeka att även denna gång var blicken från flygplatstjejen allt annat än munter!

När vi var på Teneriffa för fyra år sedan hade vi mamma med oss och då blev hon föremål för närmare granskning. Hon stoppades i säkerhetskontrollen på väg från Teneriffa och handbagaget gicks igenom. Mamma som har diverse mediciner med sig började visa kartonger och medicinlistor. Säkerhetskvinnan ignorerade dessa fullständigt. Jag försökte närma mig för att hjälpa till att översätta men blev bryskt avvisad med ett ”step back!!” Efter en stund hittade de en nagelsax i mammas handbagage och hon fick äntligen lämna säkerhetskontrollen.  

Jag hoppas som sagt att vi lugnt och fint kan passera genom flygplasterna på denna resa utan att fastna någonstans.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar