Translate

torsdag 6 september 2018

Same, same and NOT different!


En tur med båt kanske?

Helén
Då börjar vi närma oss slutet av denna resa. Sista hela dagen är nu avklarad och vi har alla livet i behåll. Nu har vi ju inte levt särskilt mycket på the edge ska väl ärligt sägas. Mitt resesällskap är inte av den äventyrligare typen. Inte för att jag är den som uppskattar safari i vild natur eller äckliga reptiler ens i fångenskap men någon liiiiten utflykt kanske man kan ta sig för. Se en ny strand, kanske ett gammalt kloster eller åtminstone en liten tur med Hop-on-hop-off-bus? Nä, inget hoppande av något slag blev det.
Här uppe vid palmen i mitten ligger vi
Vi låg i stort sett på samma ställe på stranden varje dag. Mina promenader och simturer längs den samma fick jag göra ensam när jag blev för rastlös. Samma lunch skulle de ha varje dag också – en getost toast med honung och till det en Cava Sangria. Min syster ville dock inte ha nötter på toasten för hon ”äter av princip inte nötter i utlandet”. Varför? Jo den första allergiska chocken kan man få när som helst av nötter, oavsett om man ätit alldeles så många nötter tidigare i sitt liv, hävdade hon. Denna chock ville hon alltså inte ha i utlandet. Det visade sig vid ett flertal tillfällen under resan att hon av princip inte äter en hel del saker utanför Sveriges gränser. Av någon anledning tog vår mor det säkra före det osäkra och följde hennes exempel, vilket ledde till att jag blev ensam om att äta glass, kyckling, bacon och diverse skaldjur. Eller ska vi vara helt sanningsenliga så beställde hon faktiskt igår kväll in en pasta med gambas, men sedan mådde hon (inbillnings-)illa halva natten.
Här promenerar jag fram och tillbaka.
(Vårt hotell till vänster)

När det gällde shoppingen så var det samma sak där. Två butiker har min syster krävt att vi ska gå till varje kväll – det kändes väl tryggast så. Idag fick jag i alla fall med dem ända bort till det stora El Corte Inglés-varuhuset. Min plan var att där kunna hitta lämpliga presenter till de där hemma men också till mig själv. Deras delikatessavdelning är grym! Här finns ett dryckesutbud likt systembolagets och allt du kan tänkas vilja äta till det som hälls i glasen. När vi väl var framme så lyckades jag hålla deras intresse uppe i ca tio minuter vid hyllan med salt… Jag föreslog sedan att vi skulle ta de andra våningarna först eftersom vi skulle få så mycket att bära på om vi började shoppingen på denna avdelning. Lillasyster hittade någon present på pappersavdelningen annars bestod besöket mest av att åka rulltrappa! Hela vägen upp för att sedan åka hela vägen ner. Ner åkte också shoppinghumöret när mor och syster bestämmer sig för att de skulle vänta utanför varuhuset medan jag ”köper vad jag ska”. Jag köpte ingenting och gick därifrån med tom väska! Min inre röst försökte trösta mig genom att säga att ”det kommer att bli dyrt men du kan ju alltid åka en timma tidigare till flygplatsen och shoppa där”. Nåja, i morgon får vi se hur det blir med det!

Min största investering för dagen - gissa vem
som ska få gå runt i dessa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar