Translate

fredag 20 juni 2014

Ernst Kirchsteiger är tillbaka!!

Ni som känner min familj vet att min man ibland går under namnet Ernst! Det är inte för att han går barfota eller "känner in rummet", utan helt enkelt för att han gillar att göra om! Starka misstankar angående ärftligheten i dessa fasoner riktas mot min svärmor som har en viss dragning åt samma håll. Hemma hos svärmor och svärfar byter möbler plats och våning både nu och då! Små trädäck byggs och plattgångar läggs ut till bänkar som ställs i buskarna. Svärmor funderar ut och svärfar bygger!! Hos oss får min stackars man både fundera och flytta möbler och bygga trädäck!! Är det för avancerat kallar han ner sin svärfar (alltså min far) för att få hjälp. Jag är mestadels motvalls och lat av naturen. Men när förändringen väl är genomförd är jag nöjd och glad med resultatet.

Det senaste året har både Claes och jag jobbat mer än tidigare och barnen är större vilket innebär att det är mycket aktiviteter runt dem både vardagskvällar och helger. Det har inneburit att "Ernst" har gått i ide under en längre period. Det har alltså varit lugnt med "nu tror jag vi ska riva den här väggen" eller "ett utrum med öppet i nock skulle vi nog bygga" eller den värsta av dem alla "ska vi inte ta och flytta köket till vardagsrummet i alla fall älskling!?" Nä under det senaste året har Ernst på sin höjd orkat surfa på Hemnet! Emellanåt kommer det någon kommentar om att vi nog bör åka och titta på ett hus "i stan" som är till salu! Barnen och jag suckar lite lätt och jag brukar säga att visst ska vi inte ta och öka våra lån med några miljoner för att slippa ta bilen till..........? Ja vadå till?? Ska vi handla måste vi ju ändå ta bilen till Willys, för vi lär ju inte bo i själva Willys!? Vi bor ju ändå så pass nära så barnen har cykelavstånd till både skola och aktiviteter och de gånger vi är bjudna till de lite finare vännerna vi har i stan så kan vi åka taxi! Tänk vad taxi vi kan åka varje månad för det vi sparar på att bo kvar i vårt hus! Nog om det, jag tror ni har bilden klar för er!

Tänk nu vad lite semester kan göra för kreativiteten!! Nu har ju Claes suttit stilla flera timmar varje dag och gjort ingenting och vem vaknar till då tror ni?? Helt rätt........Ernst!! Vår lägenhet här är utrustad med något som Claes pratat om lite från och till i några år. Jag anade oråd så fort jag fick syn på den, och tänkte i mitt stilla sinne att nu så drar han igång!! Min kära make fick syn på den direkt när vi klev in och har lovordat den sen dess! En GASSPIS!! "Titta här älskling, det kokar upp jättesnabbt!" "Vill man byta platta så ställer man kastrullen där och tänder så kokar det vidare direkt, visst är det bra!?" En bit in på nätterna googlas det nu på olika varianter av denna brinnande dödsfälla!! Ja ni känner ju mig! Hela huset kan ju flyga i luften om vi ska ha gasol inomhus, verkar korkat tycker jag!! Men jag måste tillstå att maten som har lagats på semestern har varit mycket
välsmakande! Han planerar under dagen vad som ska lagas och drar med Håkan (den mindre matlagningsintresserade) på shoppingrunda. Håkan som för ovanlighetens skull blir tillfrågad om det ska handlas det eller det, eller om maten ska tillagas si eller så, trivs rätt bra med upplägget! Kanske lär han sig lite på kuppen!

Hade det inte varit för att min kära make, fortfarande efter 16 år, har så svårt att slita blicken och händerna ifrån mig när jag är strandklädd, hade han nog varit på rummet och lagat mat hela dagarna!!

Jill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar