Translate

söndag 8 juni 2014

Vad har vi gett oss in på??

Nu gäller det att få till det sista! Undra varför man inför varje resa bär sig åt på samma sätt? Av någon anledning tror jag att Sverige är det enda land som har kläder, mediciner, solkrämer och annat livsviktigt! För att inte tala om sjukvård!! Finns det överhuvudtaget läkare på andra sidan sundet?? Tänk att jag varje år lyckas förtränga att familjen sökt läkare både i Thailand och Turkiet med lycklig utgång. Innan Kretaresan i höstas var jag på apoteket och inhandlade lusschampo för säkerhetsskull!! Apotekaren log lite åt mig och sa att det finns apotek med mycket brett utbud även på Kreta! Nu är det ju så krångligt att förklara det där med mediciner och åkommor på engelska. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att de verksamma ämnena i medicinen heter samma sak i hela världen!?! Om jag vill ha en värktablett med paracetamol heter det då paracetamol även i Italien? Bäst att ta det säkra före det osäkra och ta med allt man kan tänkas behöva! När man tänker efter kan man ju få alla möjliga otäcka sjukdomar när man är på resande fot! Bästa att ta kontakt med doktorn på måndag så hen kan skriva ut lite receptbelagda karameller, för säkerhetsskull menar jag!!

Sen läste jag lite på nätet om att resa i Europa, och det skulle jag INTE gjort!! En hel vetenskap att hålla reda på!! Tutan får inte användas i Wien, tyska polisen är mycket hård ang bilens bredd och vilken fil man ska köra i, bilar bredare än 2,0 m ska köra i lastbilsfilen vid vägarbete, krav på brandsläckare, krav på bogserlina, krav på reservnyckel, böter utbetalas om första-hjälpen-kudde saknas, extra glödlampor ska finnas i bilen, GPS som varnar för fartkamror är förbjudna, registreringsnumret ska vara ingraverat i bilens samtliga rutor, utsläppsklistermärke skall införskaffas och klistras på bilen annars blir det 40 € i böter, saknar du reflekterande varningsväst vid en rutinkontroll blir det 60 € i böter. Funderar du på att ta en tupplur bör du inte göra det vid en mack i södergående riktning, där opererar nämligen tjuvarna (välfylld reskassa)!! Så om tröttheten slår till bör bilen vändas och välbesökt rastplats i norrgående riktning uppletas! Nähädu, här blir det inget sovande bland vägpirater!! I Italien uppmanas man låsa dörrar och hålla fönster stängda för vid rödljus stjäls ofta väskor ur bilen (verkar vara ett trevligt land vi ska till!). Polisen får fråga efter pass (vilket man för övrigt bör ha en kopia på) men inte efter kreditkort eller kontanter, finns tydligen "låtsaspoliser" i omlopp!

Nää kära vänner jag tror jag packar upp igen och stannar hemma!

Godnatt från mig!

Jill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar